ایرانیان دانلود
آموزش بازی ارتش سری سعید ابوطالب

آموزش بازی ارتش سری

بازی ارتش سری با روایت سعید ابوطالب یک بازی استدلالی – استنتاجی گروهی است و در این مطلب قصد داریم با آموزش بازی ارتش سری، علاوه بر اینکه شما را مهیای دیدن برنامه رئالیتی شو ارتش سری کنیم، بلکه تلاش کردیم با مرور جزئیات بتوانید خودتان هم ارتش سری بازی کنید و لذت ببرید؛ با ما همراه باشید تا ببینیم بازی ارتش سری چیست و قوانین بازی ارتش سری چگونه خواهد بود

بازی جذاب و فکری ارتش سری کاملاً ایرانی است اما مثل اغلب بازی های نقش مخفی یک داستان فرضی دارد. داستان و جهان فرضی بازی ارتش سری برگرفته از سریال پرطرفدار ارتش سری (Secret Army 1977–1979) است که مربوط به وقایع جنگ جهانی دوم می شود، نبردی بین پارتیزان ها و ارتش آلمان نازی!

در ادامه برای آموزش بازی ارتش سری که در کنار پیچیدگی هایش، قطعا جذاب و مهیج خواهد بود، با ما همراه باشید…

ارتش سری: آموزش بازی

داستان بازی ارتش سری چیست؟

برای اینکه بدانیم بازی ارتش سری چگونه است؟ ابتدا باید از داستان بازی شروع کنید: سال ۱۹۴۵ میلادی، بلژیک، بحبوحه جنگ جهانی دوم، کافه کاندید

شب قبل، یک خلبان سقوط کرده و به این کافه پناه آورده، حالا گشتاپوها و گروه نجات که در دو جبهه مقابل هم قرار دارند دنبال پیدا کردن خلبان هستند. در واقع رقابت برای پیدا کردن خلبان بین دو گروه به جریان می افتد و در این میان نقش های مختلفی وجود دارد که رقابت را داغ خواهد کرد.

بازیکنان در این بازی دنبال چه می گردند؟

جواب یک کلمه است؛ خلبان!

آن ها به دنبال این هستند که خلبان را زنده بگیرند، از این جمله می فهمیم که اگر خلبان با شلیک کشته شود اتفاق ناجوری می‌افتد…! با آموزش بازی ارتش سری همراه شوید تا با استراتژی های مناسب، تیم خود را برنده بازی کنید.

ارتش سری: آموزش بازی

بازی ارتش سری چند بازیکن دارد؟

بازی ارتش سری چگونه است؟ این بازی حداقل ۱۰ بازیکن یا پلیر دارد:

5 نفر از گروه نجات:

  • کِرتیس
  • دو مأمور نجات
  • خلبان
  • دکتر پاسکال

۳ نفر از گروه گشتاپوها:

  • کِسلر
  • راینهارت
  • گشتاپو ساده

2 نفر بی طرف

  • مشتری 1
  • مشتری 2

اما این بی طرف ها در جریان بازی می توانند به هر کدام از این دو جناح ملحق شوند؛ از سری نکات مهم در آموزش بازی ارتش سری!

ارتش سری: آموزش بازی

آموزش بازی ارتش سری؛ فازها یا وضعیت

  1. وضعیت عادی
  2. وضعیت اضطراری

وضعیت عادی چگونه است؟

وضعیت عادی؛ همان شرایطی است که از یک بازیِ نرمال انتظار داریم! بازیکن ها تارگت هایشان را می زنند، سیاه های بازی (یا گشتاپوهای بازی) را حدس می زنند و تارگت هایشان را با یکدیگر در میان می گذارند.

اما در ادامه صحبت هایشان حق دارند دو کار انجام دهند:

  • حالت اول: استفاده از پلاک گفتگوی خصوصی
  • حالت دوم: استفاده از اسلحه

ارتش سری: آموزش بازی

قوانین بازی ارتش سری؛ چه زمانی وضعیت اضطراری اعلام می شود؟

اگر در یک دور از فاز عادی یا وضعیت عادی، شلیکی اتفاق نیفتد قوانین بازی ارتش سری ایجاب می کند دست به وضعیت اضطراری برود.

در وضعیت اضطراری رای گیری صورت خواهد گرفت؛ هر بازیکنی که نصف آرا را که با چشم بسته داده می شود بیاورد از بازی خارج خواهد شد، اما اگر دو بازیکن یا بیشتر بالای حد نصاب آرا را بیاورند اما رای هایشان برابر باشد کسی از بازی خارج نخواهد شد.

ارتش سری: آموزش بازی

  • نکته 1: خلبان با یک بار رای گیری از بازی بیرون نمی رود اما با دوبار رای گیری از بازی خارج می‌ شود.
  • نکته 2: تعداد آرا در پایان وضعیت اضطراری و بازگشت به وضعیت عادی توسط گرداننده اعلام نخواهد شد.

حالت اول در وضعیت عادی؛ گفتگوی خصوصی

همانطور که در قوانین بازی ارتش سری گفته شد؛ در وضعیت عادی هر بازیکن بعد از آنکه صحبت هایش را کرد و تارگت هایش را زد، حق دارد دو کار انجام دهد؛ حرکت اول گفتگوی خصوصی است، درخواست گفتگوی خصوصی به یک بازیکن، آن ها می توانند یک بازیکن را انتخاب کنند و با او به اتاق خصوصی بروند. این دو نفر وارد اتاق گفتگوی خصوصی می شوند یک نفر خواهان این گفتگو است و یک نفر خوانده. کسی که خوانده است (یعنی کسی که دعوت می شود به اتاق گفتگوی خصوصی)، موظف است ساید یا جناحش را (نه نقشش را) صادقانه اعلام کند و گرداننده باید تایید کند، به جز دو نقش: کِسلر و خلبان که در ادامه ی آموزش بازی ارتش سری به آن اشاره خواهد شد.

  • این هدف اول از گفتگوی خصوصی است؛ فهمیدن سایدِ طرف مقابل!
  • اما هدف دوم که هدف بسیار مهمی است، جا به جا شدن یا تبادل اسلحه است!

ارتش سری: آموزش بازی

تعداد و نحوه تبادل اسلحه چگونه است؟

در قوانین بازی ارتش سری باید بدانید که 7 اسلحه در بازی وجود دارد

  • 3 اسلحه در دست گروه نجات
  • 3 اسلحه نزد گشتاپو ها
  • 1 اسلحه در دست گرداننده بازی

توجه داشته باشید که در اتاق گفتگوی خصوصی فقط اسلحه دست گرداننده مبادله خواهد شد؛ یعنی کسی به کسی اسلحه نخواهد داد، بلکه بازیکنان از گرداننده می‌خواهند که اگر اسلحه ای در دست اوست تبادل را انجام دهد.

همانطور که در آموزش بازی ارتش سری گفته شد در شروع بازی گرداننده یک اسلحه در اختیار دارد اما هر بازیکنی که از بازی خارج شود و مسلح بوده و با اسلحه اش شلیک نکرده باشد وقتی از بازی بیرون میرود اسلحه اش به زمین می‌ افتد و گرداننده آن را برمیدارد و اضافه می شود به اسلحه های در دست گرداننده. این ها همان اسلحه هایی هستند که در اتاق گفتگوی خصوصی قابل مبادله شدن هستند؛ یعنی مشتری ها و خلبان می توانند صاحب آن شوند.

>> پیشنهاد ویژه؛ رئالیتی شو پدرخوانده با روایت سعید ابوطالب

ارتش سری: آموزش بازی

آیا تبادل اسلحه محدودیت هایی هم دارد؟

بازی ارتش سری چگونه است؟ برای تبادل اسلحه محدودیت‌ هایی وجود دارد که زمانی که به نقش ها رسیدیم به آن اشاره خواهیم کرد که چه کسانی می توانند اسلحه بدهند؛ یعنی در واقع درخواست تبادل اسلحه را به گرداننده بدهند و چه کسانی می توانند اسلحه بگیرند و مسلح شوند و چه کسانی اصلاً نمی توانند صاحب اسلحه شوند یا تحت چه شرایطی اصلاً تبادل اسلحه نمی تواند صورت بگیرد.

گرداننده باید در زمان تبادل اسلحه چه بگوید؟

در قوانین بازی ارتش سری در اتاق گفتگوی خصوصی، زمانی که کار به مبادله اسلحه می کشد گرداننده فقط سه جمله می گوید:

  1. یا می گوید تایید می شود و اسلحه مبادله می شود
  2. یا می گوید اسلحه ای در دست گرداننده نیست در آن صورت مبادله ای صورت نمی گیرد
  3. سوم آن که امکان مبادله اسلحه وجود ندارد؛ یعنی دو نفری در گفتگو هستند که اساساً نمی توانند با هم مبادله‌ اسلحه انجام دهند.

ارتش سری: آموزش بازی

آیا در تبادل اسلحه استثنا هم وجود دارد؟

توجه داشته باشید که این اتاق گفتگوی خصوصی و ماجرای مبادله اسلحه در قوانین بازی ارتش سری یک استثنا دارد؛ کِسلر!

اگر کِسلر وارد اتاق گفتگوی خصوصی شود و بخواهد از کسی اسلحه بگیرد اسلحه در دست گرداننده باشد حتی اگر آن شخص از گروه نجات باشد گرداننده به دروغ می گوید تایید می شود، انگار که اسلحه مبادله شده اما در واقع کِسلر خودش مسلح است و اگر شلیک کند با اسلحه خود شلیک کرده به این ترتیب آن اسلحه مشقی جا به جا شده و اسلحه در دست گرداننده باقی می ماند.

ارتش سری: آموزش بازی

آموزش بازی ارتش سری؛ قوانین بعد از گفتگوی خصوصی چیست؟

زمانی که بازیکنان از اتاق گفتگوی خصوصی بیرون می‌آیند، در یک دور از وضعیت عادیِ بازی حق ندارند هیچ اطلاعاتی از اتاق گفتگوی خصوصی بیرون بیاورند؛ یعنی آنها حق ندارند در مورد طرفی که با او به گفتگوی خصوصی رفتند حرفی بزنند، مثلا به تارگت هایی که در طول بازی می خورد لایک یا دیسلایک نشان بدهند و هیچ گونه تایید یا عدم تاییدی نسبت به آنچه به این دو نفر نسبت داده می شود از جانب شخص دیگری پذیرفته نیست و با جریمه از جانب گرداننده مواجه خواهد شد.

ارتش سری: آموزش بازی

حالت دوم در وضعیت عادی؛ شلیک

حرکت دوم در وضعیت عادی استفاده از اسلحه است؛ شلیک در این بازی در روز روشن و چشم در مقابل چشم اتفاق می افتد. بازیکنانی که صاحب اسلحه هستند یا در طول بازی صاحب اسلحه می شوند فقط یک بار حق دارند شلیک کنند؛ یعنی بعد از این که شلیک کردند دیگر قابلیت دوباره مسلح شدن را نخواهند داشت؛ در آموزش بازی ارتش سری باید دقت کنید که فقط یک شلیک در طول بازی خواهید داشت!

  • پس مهم است که این شلیک را کِی، و به چه کسی می زند.

ارتش سری: آموزش بازی

نحوه استعلام وضعیت در بازی ارتش سری

بعد از دو خروجیِ بازی؛ چه با شلیک چه با رای گیری و چه با تشخیص راینهارت، استعلام وضعیت انجام می شود. در استعلام وضعیت، سایدِ دو خروجیِ بازی اعلام می شود یعنی گروه نجات یا گشتاپو و یا مشتری.

  • توجه داشته باشید که سایدِ مشتری دقیق اعلام خواهد شد؛ یعنی مشتری که ساده بوده و هنوز سایدی داشته یا مشتری با گشتاپوها یا مشتری با گروه نجات ها.

در ادامه تعداد شلیک های اتفاق افتاده در بازی اعلام خواهد شد و همچنین تعداد گفتگو های خصوصی انجام شده اعلام خواهد شد و تعداد اسلحه های در دست گرداننده نیز اعلام می شود.

پایان بازی ارتش سری چگونه است؟

در آموزش بازی ارتش سری باید بدانید که ارتش سری در دو شکل به پایان میرسد:

  • حالت اول؛ اگر سایدی شلیک دوم را به خلبان انجام دهد. در واقع به این صورت است که شلیک اول جلیقه خلبان را از بین می برد و شلیک دوم خلبان را می‌کشد و سایدی که خلبان را می کشد در همان لحظه بازنده می شود. توجه داشته باشید که فقط شلیک دوم محاسبه می شود و مهم نیست که شلیک اول را چه کسی زده است.

ارتش سری: آموزش بازی

  • حالت دوم؛ اگر خلبان کشته نشود، صبر میکنیم تا تمام شلیک ها اتفاق بیفتد آن وقت شروع میکنیم به شمردن، اگر تمام گشتاپو ها از بازی خارج شوند گروه نجات برنده بازی خواهد شد و اگر تعداد گشتاپو ها با گروه نجات برابر باشد گشتاپو ها برنده خواهند شد.

توجه داشته باشید که چون شلیک ها اتفاق افتاده است بازی از آنجا به بعد با رای‌گیری ادامه پیدا خواهد کرد تا در نهایت یکی از این دو اتفاقی که گفته شد رخ دهد.

ارتش سری: آموزش بازی

چه زمانی گرداننده به خلبان یک اسلحه می دهد؟

این اتفاق می‌تواند تا جایی ادامه پیدا کند که یک خلبان، یک نفر از گروه نجات و یک گشتاپو در بازی باشند، اینجاست که گرداننده یک اسلحه به خلبان می دهد و هر کدام از آن دو نفر که در مقابل خلبان نشسته اند یک یا دو جمله صحبت می کنند و در نهایت خلبان تصمیم به شلیک می گیرد. اگر خلبان شلیکش را به گروه نجات بزند در واقع خودش را تسلیم گشتاپوها کرده است، و برعکس اگر به گشتاپوها بزند گروه نجات برنده خواهد شد.

آموزش بازی ارتش سری را با دقت بخوانید تا با جزئیات آشنا شوید، سپس رئالیتی شو ارتش سری را ببینید و به درک کاملی از مساله دست پیدا کنید، حالا وقت بازی با دوستانتان است!

ارتش سری: آموزش بازی

توجه داشته باشید که اگر خلبان با رای گیری دوم و نه با شلیک، از بازی بیرون رود، بازی کماکان ادامه خواهد داشت و تا جایی پیش خواهد رفت که در نهایت با شمارش اعضا، گشتاپوها یا گروه نجات برنده شوند.

نکته مهم این که مشتری های بی طرف که صاحب ساید نیستند در این شمارش محاسبه نخواهند شد.

آموزش بازی ارتش سری؛ پایان بازی حالت سوم هم دارد؟

به غیر از این دو صورتی که برای پایان بازی گفته شد یک استثنا هم وجود دارد که می تواند پایان خیلی جذابی را رقم بزند؛ فرض کنید همه گشتاپوها از بازی بیرون رفتند به جز یک نفر، و آن یک نفر اگر صاحب اسلحه باشد، با تشخیص خلبان در نوبت خودش اگر بتواند به خلبان شلیک کند به تنهایی سایدش را برنده خواهد کرد. در این شلیک دیگر جلیقه خلبان هم به فریادش نخواهد رسید چون این شلیک هِدشات است و حکم به پیروزی گشتاپوها می دهد.

  • و برعکس اگر یک مامور نجات غیر از خلبان در بازی مانده باشد با هر تعداد گشتاپو آن مامور نجات اگر صاحب اسلحه باشد و خلبان را درست تشخیص دهد و به آن شلیک کند سایدش را برنده خواهد کرد.

ارتش سری: آموزش بازی

آموزش بازی ارتش سری؛ معرفی نقش ها

شناخت درست کاربرد و مفهوم نقش ها می تواند از شما یک پلیر کاربلد و جذاب بسازد. در واقع تا نقش ها را در یک بازی استدلالی نشناسید، نمی توانید پلیر خوبی باشید و شاید بتوان گفت نمی توانید در بازی سخت و پیچیده ای مانند ارتش سری، جزوی از بازیکنان محسوب شوید. در ادامه به معرفی نقش ها در آموزش بازی ارتش سری خواهیم پرداخت.

گروه نجات یا پارتیزان ها:

همانند بازی مافیا که یک گروه شهروندان داریم، در ارتش سری نیز یک گروه نجات یا پارتیزان‌ ها (نقش مثبت یا سفیدِ بازی) را داریم که به دنبال پیدا کردن و نجات خلبان هستند.

  • کِرتیس Curtis (فرمانده گروه نجات)

کِرتیس قابلیتش در وضعیت اضطراریِ معارفه است؛ کِرتیس کسی است که در شبِ معارفه وقتی ماسکش را برمی دارد لایکِ 3 نفر را می بیند، سه نفری که ماسک روی صورت دارند و این سه نفر یکی از آنها دکترِ بازی است، یکی دیگر خلبانِ بازی است و دیگری سرهنگ کِسلر؛ فرمانده گروه گشتاپو ها.

کِرتیس در بازی مسلح است یعنی صاحب اسلحه است پس می تواند در این بازی شلیک کند، به علاوه جزو کسانی است که در اتاق گفتگوی خصوصی می تواند بازیکنانی را که قابلیت گرفتن اسلحه دارند (یعنی دو مشتری و خلبان) را مسلح کند، با اسلحه ای که در دست گرداننده است.

ارتش سری: آموزش بازی

  • مامور نجات Partisan

پارتیزان ها دو مأمور نجات دارند، آن ها ناآگاهِ بازی هستند؛ یعنی در وضعیت اضطراریِ معارفه تا پایان ماسک روی صورت دارند.
همچنین آن ها مسلح هم هستند یعنی حق شلیک دارند بعلاوه می توانند در اتاق گفتگوی خصوصی، بازیکنانی که می‌ توانند صاحب اسلحه شوند را مسلح کنند (یعنی دو مشتری و خلبان)

ارتش سری: آموزش بازی

  • خلبان Pilot

خلبان از گروه نجات است، اسلحه ندارد اما می تواند در اتاق گفتگوی خصوصی از جانب گروه نجات یعنی کِرتیس و دو مأمور نجات صاحب اسلحه شود، خلبان فقط از سایدِ سفیدِ بازی می تواند اسلحه بگیرد (یعنی گروه نجات)

خلبان یک جلیقه نجات دارد، یعنی در مقابل شلیکِ اول زنده می ماند اما در شلیک دوم خیر. خلبان به هیچ عنوان سیوِ پزشک را ندارد یعنی سیوِ دکتر اصلاً به کارش نمی آید فقط جلیقه اش است که او را در مقابل گلوله زنده نگه میدارد. خلبان در رای گیری، با رای گیری اول از بازی خارج نخواهد شد اما با رای‌گیری دوم خارج خواهد شد.

خلبان یکی از آن دو نفری است که گفته شده میتواند در اتاق گفتگوی خصوصی دروغ بگوید

ارتش سری: آموزش بازی

  • دکتر پاسکال Dr. Pascal

قبلا گفته شد که وقتی شلیکی اتفاق می افتد به وضعیت اضطراری میرویم و از دکتر پاسکال خواسته خواهد شد که تصمیم بگیرد کسی که به او شلیک شده را نجات دهد یا خیر.
اما اگر دکتر توسط کسی که هدف گلوله قرار گرفته درست شناسایی شود موظف است که او را نجات دهد، دکتر در طول بازی فقط دوبار می تواند سیو داشته باشد بنابراین خیلی مهم است که هویتش افشا نشود، چون اگر هویت دکتر برای گشتاپوها افشا شود هر بار که گشتاپوها تیر بخورند دکتر را درست تشخیص خواهند داد و دکتر موظف است گشتاپوها را نجات دهد بنابراین اصلاً نباید نقشش فاش شود.

  • یکی از نکات مهم در آموزش بازی ارتش سری که باید به آن توجه داشته باشید این است که سیو های اجباری دکتر هم یکی از ۲ سیوِ دکتر را هدر خواهد داد.
  • ضمنا دکتر تنها نقشی است که در این بازی نمی تواند از اسلحه استفاده کند یعنی نه صاحب اسلحه است و نه می تواند از کسی اسلحه بگیرد، حتی از گروه نجات.

ارتش سری: آموزش بازی

گروه گشتاپو ها:

گروه گشتاپو ها درست مثل گروه مافیا در بازی مافیا هستند، در ارتش سری گروه گشتاپو ها (نقش منفی یا سیاهِ بازی) را داریم که به دنبال پیدا کردن و دستگیری خلبان هستند.

  • سرهنگ کِسلر Kessler (فرمانده گروه گشتاپو ها)

کسی که در وضعیت اضطراری ناآگاهِ بازی است؛ در وضعیت اضطراریِ معارفه، کِسلر در حالی که ماسک به روی صورت دارد فقط لایک نشان می دهد، یعنی یارانش او را می شناسند اما او یارانش را نمی شناسد.

کِسلر هم مثل خلبان یک جلیقه نجات دارد یعنی کِسلر سیوِ دکتر را نه میخواهد و نه می تواند داشته باشد، و در مقابلِ گلوله فقط با جلیقه اش مصون می ماند. کِسلر مسلح است و می‌تواند مشتری های بازی را صاحب اسلحه کند، البته اسلحه ای که در دست گرداننده است. توجه داشته باشید که کِسلر با همان رای گیری اول از بازی خارج می شود.

کِسلر هم یکی دیگر از آن نقش هایی است که می تواند در اتاق گفتگوی خصوصی دروغ بگوید

ارتش سری: آموزش بازی

  • راینهارت Reinhardt

راینهارت در وضعیتِ اضطراریِ معارفه آگاهِ بازی است؛ یعنی یارش را می بیند و لایکِ کِسلر را هم می بیند و او را می شناسد.

راینهارت در آموزش بازی ارتش سری یک قابلیت مهم دارد؛ در وضعیت اضطراریِ رای گیری، پیش از رای‌گیری، گرداننده راینهارت را بالا می آورد و از او می خواهد که آیا تمایل دارد از قابلیتش استفاده کند یا خیر.
اگر راینهارت موفق شود یکی از بازیکنان بازی را با نقش دقیقش شناسایی کند او را از بازی بیرون می فرستد، راینهارت اگر در اقدام اولش موفق شود این قابلیتش را به پایان می رساند اما اگر موفق نشود یک شانس مجدد خواهد داشت.

ارتش سری: آموزش بازی

حضور راینهارت در بازی اطلاق نقش را برای گروه نجات ترسناک خواهد کرد، اما فراموش نکنید راینهارت حق شناسایی خلبان و خارج کردن او از بازی را ندارد بعلاوه اینکه راینهارت مسلح است و حق شلیک دارد چون صاحب اسلحه است و ضمناً در اتاق گفتگوی خصوصی می تواند مشتری ها را مسلح کند. نکته این است که خلبان به هیچ وجه از سایدِ سیاهِ بازی، یا همان گشتاپو های بازی، نمی تواند اسلحه بگیرد، پس تنها شانس گروه گشتاپو ها دو مشتری هستند.

  • گشتاپو ساده Gestapo

او قابلیت و ویژگی خاصی ندارد اما آگاهِ بازی است و همراه با راینهارت در وضعیتِ اضطراریِ معارفه چشم باز میکند و لایکِ کِسلر را می بیند و همچنین مسلح است و قابلیت اسلحه دادن به مشتری ها را نیز دارد.

مجددا تاکید می کنیم که این اسلحه، اسلحه گشتاپو ها نیست بلکه اسلحه ای است که در دست گرداننده بازی است.

ارتش سری: آموزش بازی

  • مشتری Customer

بازی ارتش سری دو مشتری دارد که همان طور که گفته شد مشتری ها در سایدِ بی طرفِ بازی هستند، آنها هیچ سایدی ندارند تا زمانی که در اتاق گفتگوی خصوصی از یک ساید اسلحه بگیرند.
وقتی اسلحه بگیرند عضو آن ساید خواهند شد؛ یعنی همراه با آن ساید بازی می کنند و تارگت می زنند و شلیک می کنند و در نهایت همراه با آن ساید شمرده می شوند.

مشتری که اسلحه نگیرد تا پایان بازی بدون ساید باقی خواهد ماند، بنابراین شمرده نخواهد شد و تاثیری در نتیجه پایانیِ بازی ندارد.

ارتش سری: آموزش بازی

امیدواریم آموزش بازی ارتش سری به شما کمک کند تا این بازی را در جمع خانواده و دوستان انجام دهید و از آن لذت ببرید. شما می توانید در ویدیو زیر، آموزش بازی ارتش سری را به صورت تصویری هم مشاهده بفرمایید؛ شما می توانید از سایت دانلود فیلم ایرانیان به تمام آثار منتشر شده در سینمای جهان دسترسی پیدا کنید، رایگان و با لینک مستقیم.