ایرانیان دانلود
جان ویک John Wick

نکاتی که باید قبل از دیدن جان ویک 4 بدانید

امروز قراره بریم سر وقت قسمت جدید جان ویک؛ قراره با هم بررسی کنیم که قبل از دیدن این فیلم چه اطلاعاتی بهتره که داشته باشیم تا بتونیم از داستانِ فیلم لذت بیشتری ببریم؛ قبل از دیدن جان ویک 4 این مقاله بخوانید!

دنیای جان ویک در حال توسعه هست همین الان که این فیلم داره اکران میشه فیلم بالرینا با بازی آنا دی آرماس در حال ساخت هست و همینطور از گذشته‌ی هتلِ معروفِ توی فیلم قراره یه اسپین آف جداگانه ساخته بشه پس بهتره که این دنیا رو بشناسیم.

دنیای جان ویک پیچیدگی های خاص خودش رو داره مثلاً کل داستان جان ویک به گفته کارگردان فقط توی ۱۰ روز اتفاق افتاده یعنی از قسمت اول که سگ جان ویک رو کشتن تا آخر قسمت سوم یخورده بیشتر از یک هفته هست! از اونجایی که قسمت قبلی این فیلم ۴ سال پیش اکران شد و احتمالا خیلی از جزئیات داستان رو فراموش کردین مخصوصاً شخصیت الدر رو، پس ما توی این مقاله تمام این اطلاعات رو بررسی میکنیم.

(فقط قبلش بهتون هشدار اسپویل ۳ قسمت اول جان ویک رو میدم که خوندنش باعث لو رفتن داستان قسمت های قبل میشه)

جان ویک John Wick

آشنایی با دنیای جان ویک؛ قوانین هتل کانتیننتال

سازنده های دنیای جان ویک برای توسعه‌ی این دنیا یه حرکت هوشمندانه‌ای دارن انجام میدن، تو این داستان یه سری قوانین تعریف میکنن و بعد با شکستن این قوانین باعث گسترش این دنیا میشن!
تو دنیای جان ویک حتی جنایتکارا هم برای خودشون قوانین دارن و حتما هم باید به قوانینشون احترام گذاشته بشه مثل اون هتل معروف که هتل زنجیره ایه و سراسر دنیا هم شعبه داره و کسی حق نداره توی این هتل کس دیگه‌ای رو بکشه و این هتل به طور مستقیم توسط های تیبل اداره میشه که جلوتر میگیم این ها کی هستن…

جان ویک John Wick

قانون نشان چیست؟

سازنده ها با شکستنِ قوانینِ خودشون باعث خلق داستان های جدید میشن! فیلم جان ویک ۱ توی همون قسمت اول تقریباً داستانش تموم شد یه سگ کشته شد و عواملش هم پایان فیلم مجازات شدن و داستانش تموم شد ولی توی قسمت دوم ما با یه قانون جدید توی این دنیا آشنا شدیم یعنی یه نشان که توی دنیای جان ویک وقتی کسی یه کمک ویژه از یه کس دیگه بخواد این نشان رو میتونه طلب بکنه…

جان ویک John Wick

اون کسی هم که این نشان رو داشته باشه توی هر زمانی هر چیزی که بخواد میتونه از کسی که نشان رو با خون خودش امضا کرده طلب بکنه! فقط وقتی این نشان کامل میشه که طرف مقابل هم با خون خودش این نشان رو علامت بزنه اون وقته که این نشان باطل میشه. نه میشه صاحب این نشان رو کشت نه میشه جواب رد به این نشان دادش و داستان جان ویک دوم از همین جا شروع شد.

های تیبل ها؛ برگرفته از واقعیت!

در ابتدای داستان جان ویک۲ ما با شخصیت سانتینو که قبلا از جان ویک یه نشان داشته آشنا میشیم. سانتینو میخواد که به جان یه ماموریت جدید بده و این ماموریت باعث میشه که ما با یه چیزی آشنا بشیم به نام شورای ۱۲ نفره که توی فیلم به بهش میگن های تیبل ها! این شورا تشکیل شده از ۱۲ تا خانواده مافیاییه و نکته جالبش اینجاست که این قسمت از داستان از واقعیت الهام گرفته شده!

نکاتی که باید قبل از دیدن جان ویک 4 بدانید

شورای ۱۲ نفره چگونه تشکیل شد؟

توی اوایل قرن بیستم وقتی که گروه های مافیاییِ ایتالیایی-آمریکایی توی محله های مختلف نیویورک و بقیه ایالت های آمریکا با همدیگه درگیر می‌شدن، این گروه‌های مافیایی یه روزی دور هم جمع میشن و با همدیگه یه قرارداد امضا می کنن تا دیگه هیچ وقت با همدیگه درگیر نشن. هر کدوم از این گروه‌های مافیایی به حقوق بقیه احترام می‌گذاشتن و هر کس از قوانین بین گروه های مافیایی تخلف میکرد، خیلی سریع از بین بردنش و همین موضوع باعث قدرت گرفتن این گروه‌های مافیایی شده بود که مثلا آل کاپون یکی از اعضای همین گروه‌ها بود.

جان ویک John Wick

حالا توی داستان جان ویک اومدن تخیل رو چاشنی داستان کردن! این ۱۲ تا خانواده هر کدومشون یه منطقه بزرگ رو تحت کنترل خودشون دارن و هر کدوم از این خانواده‌ها روسای گروه های محلی رو مشخص میکنه، توی دنیای جان ویک تا الان ما فقط یک نفر از اعضای این ۱۲ خانواده رو دیدیم، همون سانتینو که ابتدای جان ویک دوم با کیانو ریوز ملاقات کرد.

جان ویک John Wick

مافیای محلی

نکاتی که باید قبل از دیدن جان ویک 4 بدانید؛ هر شخصیتی که ما تا الان توی فیلم دیدیم همشون از گروه های مافیاییِ محلی بودن! مثلاً کسی که لارنس فیشبرن نقشش رو بازی می کرد (باوری کینگ) یه گروه زیرزمینی و یه شبکه اطلاعاتی زیر پوست شهر درست کرده بود و مستقیماً زیر نظر های تیبل کار میکرد. یا مثلاً دایرکتور که جلوتر در رابطه با این شخصیت صحبت می کنیم، اینا هر کدوم افرادی هستن که توسط این شورای ۱۲ نفره تعیین میشن و هر کدومشون یه منطقه‌ ای رو اداره میکنن.

برای مشاهده آخرین بروزرسانی ها هر روز به سایت دانلود فیلم و سریال ایرانیان سر بزنید

جان ویک John Wick

شروع داستان جان ویک ۲

داستان جان ویک ۲ از اینجا شروع شد که یکی از خانواده هایی که عضو این شورای ۱۲ نفره بوده سر قضیه جانشینی دچار مشکل میشه و پسر این خانواده (سانتینو) میره سراغ جان ویک و ازش میخواد که خواهرش رو بکشه چون پدرش دخترش رو به عنوان جانشینش انتخاب کرده و پسر از این موضوع ناراحته و میخواد که جان ویک رو بفرسته سروقتش تا خودش بتونه جانشین باباش بشه!

جان ویک John Wick

جان ویک هم به خاطر اینکه اون نشان رو داشت نمیتونست جواب رد بده و میره خواهر رو میکشه و اتفاقاً اون صحنه‌ای که خواهر رو کشت یکی از صحنه های اکشن معروف تاریخ سینما شد چون تو اون صحنه به تنهایی جان ویک ۶۹ نفر رو میکشه!
ولی خب تو این دنیا داستان اینجوری تموم نمیشه، هر وقت که جان ویک ماموریتش رو تموم میکنه سازنده ها یه کاری می کنن که جان ویک یکی دیگه از قوانین رو زیر پا بذاره تا داستان همینجوری ادامه پیدا کنه…

جان ویک John Wick

اخراج از جامعه آدمکش ها

جان ویک وقتی که خواهر خانواده رو کشت، سانتینو بعد از تموم شدن ماموریت، برای سر جان ویک جایزه 7 میلیون دلاری تعیین میکنه تا جان ویک رو بکشه و قضیه ساکت بمونه ولی جان ویک سانتینو رو توی هتل میکشه و قانون بی طرف بودن هتل رو نقض میکنه. جان ویک از دست سانتینو خلاص میشه اما حالا توسط سازمان قراره که کشته بشه! داستان جان ویک ۲ با قانون نشان شروع شد و جان ویک ۳ با زیر پا گذاشتن قانون بی‌طرفی هتل شروع میشه، به خاطر این اتفاق جان ویک از جامعه آدمکش ها اخراج میشه…

جان ویک John Wick

حسن صباح؛ الدر

توی جان ویک ۳ داستان میرسه به شخصیت الدر؛ از مهمترنی نکاتی که باید قبل از دیدن جان ویک 4 بدانید
شخصیت الدر شخصیتیه که سازنده ها گفتن از شخصیت حسن صباح الهام گرفتنش؛ حسن صباح کسی بود که یه گروه آدم کشیِ حرفه ای بنام حشاشیون رو تشکیل داده بود، یه سازمان عریض و طویل با قوانین خیلی سفت و سخت برای آدم کشی! توی واقعیت آدمکش های حسن صباح در میان مردم زندگی می کردن! لباس معمولی می پوشیدن و شغل های معمولی داشتن اما به وقتش زمانی که حسن صباح دستور میداد، آماده بودن برای اینکه ماموریت ترور رو انجام بدن که توی این فیلم هم یه نمونش رو نشون دادن، مثلا جایی که نشون داده میشه طرف آشپزه ولی وقتی که دستور می گیره خیلی سریع به یه آدم کش حرفه ای تبدیل میشه…

جان ویک John Wick

خاندان الدر؛ تولد سازمان

توی داستان جان ویک ۳ الدر توی نقطه نامعلوم وسط بیابون زندگی می کردش حالا اینکه این شخصیت اونجا چیکار میکرد باید بگم اونجا جاییه که از روز اول این سازمان متولد شده! روز اول یه گروه کوچیک بوده با چند تا دونه آدمکش، اما به مرور زمان انقدر این سازمان بزرگ شده که با ۱۲ خانواده مافیایی بزرگ هم پیمان شده و این خانواده ها زیر مجموعه خاندان الدر قرار گرفتن!

توی داستان ما می فهمیم که عمر این سازمان بیشتر از تمام دولت هایی هستش که تو اون زمان دارن به دنیا حکومت میکنن و شخصیت الدر نواده اولین کسی هست که توی بیابون های مراکش این سازمان رو تاسیس کردن و الدر قدرتش رو از اجدادش به ارث برده قدرتی که فقط برای یه گروه سازمان یافته زیرزمینی نیستش!

جان ویک John Wick

هر ماموریت یک سکه طلا

نکاتی که باید قبل از دیدن جان ویک 4 بدانید؛ توی قسمت سوم جان برای این که بتونه کاری بکنه که از دست شورای ۱۲ نفره راحت بشه خودشو میرسونه به الدر، چون الدر تنها کسیه که بالای هرم این سازمان قرار داره و اون شورایی که بهشون میگفتن های تیبل ها، زیر دست الدر محسوب میشن! جان می خواست خودش رو برسونه به الدر تا دوباره وفاداریش رو بهش اثبات بکنه و توی رسیدن به مسیرش سکه‌هایی رو دید که توی این دنیا ضرب میشد و دست آدم کش‌ها بود.

جان ویک John Wick

این سکه ها از طلا هستن ولی نکته جالبش اینجاست که بر اساس ارزش طلاشون معامله نمیشن! هر سکه نشان دهنده یه ماموریتیه، یعنی به ازای هر کمکی یا هر ماموریتی که یه نفر توی این دنیا انجام بده یه سکه میگیره حالا میتونه خدمات پزشکی باشه، میتونه یه دست لباس ضد گلوله باشه یا سر به نیست کردن جنازه باشه، به ازای هر ماموریتی یه سکه دریافت میشه. یعنی توی قسمت اول که ما می دیدیم جان اون همه سکه طلا داشت نشون میده جان چند تا آدم رو کشته!

جان ویک John Wick

وینستون؛ اثبات وفاداری

شخصیت الدر رو توی این دنیا خیلی کاریزماتیک نشون داده بودن با اینکه توی بیابون بودش اما از همه چیز اطلاع داشت! از اینکه جان کیه، چرا اومده پیشش، چرا بقیه می خوان بکشنش! اونجا الدر از جان میپرسه که چی میخوای و جان بهش میگه که میخواد زنده بمونه تا بتونه یاد همسرش رو زنده نگه داره، در ازاش الدر از جان خواست که وفاداریش رو اثبات بکنه و اون هم برای نشون دادن تعهدش به سازمان، انگشتی که حلقه ازدواجش رو داشت رو قطع کرد و حلقه ازدواجش رو که اصلا همه این دعواها سر همین حلقه شده بود رو داداش به الدر تا نشون بده چقدر بهش وفاداره و الدر هم از خطای جان میگذره…

جان ویک John Wick

ماجرای مرگ سانتینو اینجا تموم میشه ولی الدر از جان میخواد برای اینکه وفاداریش رو اثبات بکنه برگرده به هتل و وینستون رو بکشه! دلیل اینکه این خواسته رو از جان داشت به خاطر این بود که وینستون بعد از اینکه جان سانتینو رو کشت یک ساعت به جان وقت داد تا فرار بکنه و به خاطر همون یه ساعتی که به جان وقت داد تا فرار بکنه حالا الدر میخواد که بکشتش!

جان ویک John Wick

دایرکتور و بالرین های قاتل

نکاتی که باید قبل از دیدن جان ویک 4 بدانید؛ توی قسمت سوم جان برای رسیدن به الدر هرچی که داشت رو استفاده کرد مثلاً رفتش سر وقت دایرکتور و از اون کمک گرفت.
این که این شخصیت کیه مطمئنا توی آینده بیشتر مشخص میشه مخصوصا توی فیلم بالرینا، اما این تئوری وجود داره که این شخصیت کسیه که جان ویک رو بزرگ کرده، توی قسمت سوم ما دیدیم که این شخصیت کنار یه سری بالرین بود و داشت اونا رو تربیت می کرد و این بالرین ها علاوه بر اینکه بالرین هستن آدمکش های حرفه ای هم هستن!

فیلم جان ویک 3 John Wick: Chapter 3 – Parabellum 2019

و این شخصیت و این بالرین ها متصل میشن به فیلم بالرینا که همین الان در حال ساخته شدنه و آنا دی آرمس نقش یکی از همین بالرین ها رو بازی می کنه که یه آدم کش حرفه ایه. کیانو ریوز هم حضور داره و ممکنه فلش بک هایی به دوران کودکیش هم زده بشه!

اگر هم یادتون باشه کیانو روی تمام بدنش یه سری خالکوبی داشتش که همشون نمادهای دین مسیحیت بود مثل صلیب و کلیسا و چیزهای دیگه و همین مساله این تئوری رو قوت میده که جان توی همین کلیسا بزرگ شده باشه چون شخصیت دایرکتور توی یه کلیسا مستقره! و کمک کردن شخصیت دایرکتور به جان باعث میشه تا شورای ۱۲نفره ازش انتقام بگیره و همین انتقام اولین خطوط داستانی جان ویک چهار رو شروع می کنه…

دانلود فیلم بالرین Ballerina 2024

جان ویک John Wick

قبل از دیدن جان ویک 4؛ شخصیت قاضی را به یاد بیاورید!

توی جان ویک ۳ هرکسی که به جان کمک کرد از شورا یه زخمی خوردش، مثلاً باوری کینگ به خاطر اینکه ۷ گلوله به جان داد، ۷ تا زخم بهش زدن یا مثلاً شخصیت وینستون از مدیریت هتل اخراج شد. توی پایان قسمت سوم دیدیم که جان رفتش سروقت وینستون ولی اون رو نکشتش و تصمیم گرفت به خاطر دوستی که با وینستون داشت باز هم علیه سازمان بجنگه. حالا نکته جالبش اینجاست که برای قوانین شورای های تیبل اومدن یه شخصیت تعریف کردن و یه زن بی احساس که بهش میگفتن قاضی!

جان ویک John Wick

قاضی کسی بود که از طرف شورا فرستاده می‌شد که به تخلفات رسیدگی کنه و در آخر فیلم وقتی دیدش که جان نمیخواد وینستون رو بکشه دیدیم که قدرت خیلی زیادی داشت و با یه تلفن کاری کرد که مصونیت هتل برداشته بشه تا بشه به این هتل حمله کرد! ولی توی پایان فیلم دیدیم که جان و وینستون توی یه حرکت هماهنگ جوری صحنه سازی کردن که انگار وینستون جان رو با تیر زد و کاری کردن که جان بتونه فرار کنه اینطوری وینستون دوباره تونست داخل سازمان بمونه ولی جان مجدد فراری شد…

نکاتی که باید قبل از دیدن جان ویک 4 بدانید

تئوری‌های جان ویک ۴؛ از یاکوزا تا خواهر ناتنی جان ویک

داستان جان ویک ۴ یکم فرق داره این بار جان میخواد بره سراغ تمام کسایی که یه زمانی زخم خورده شورای هایی تیبل هستن این بار توی جان ویک چهارم دشمن واقعی خود سازمانه! سازمانی که تمام این سال ها جان ویک براش کار میکرده و توی تریلر هم یه سری تصاویر مهم وجود داره که نشون داده میشه که جان ویک مجدداً به بیابون برگشته و به نظر میاد دوباره رفته سراغ الدر ولی این بار به نظر نمیاد که رفته باشه باهاش حرف بزنه قطعاً توی این مسیرش هم تموم دوستان قدیمیش قراره بهش کمک بکنن…

جان ویک چهار John Wick: Chapter 4 2023

این تئوری داده میشه که قراره بعضی دیگه از اعضای شورای ۱۲ نفر رو ببینیم مثلاً بازیگرهای معروف ژاپنی توی قسمت چهارم جان ویک بازی می کنن به نظر میاد که مثلاً یکی از این ۱۲ خانواده یه خانواده ژاپنی قراره باشه و ما از اعضاش رو توی این فیلم می بینیم یا این تئوری داده شده که ممکنه توی قسمت چهارم از اسم و نام های شناخته شده در رابطه با این شورای ۱۲ نفره استفاده کنن مثلاً نام یاکوزا قرار استفاده بشه!

و اینکه توی تریلر تصاویر یه فردی رو هم نشون دادن که به نظر میاد خودش یکی از اعضای همین شورای ۱۲ نفره باشه و شاید بخشی از این شورا بخوان به جان ویک کمک کنن و یه جورایی جنگ داخلی توی این شورا اتفاق بیفته!

نکاتی که باید قبل از دیدن جان ویک 4 بدانید

خواهر ناتنی John Wick؟

و نکته مهمی رو هم که کارگردان گفته اینه که توی این قسمت ممکنه یه کسی که مثل خواهر ناتنی جان ویک باشه توی فیلم حضور داشته باشه و شاید از گذشته جان ویک هم یه چیزایی بتونیم بفهمیم و داستان جان ویک چهارم گره خورده به های تیبل و جان ویک میره برای نابودی سازمان. تا الان از قسمت اول تا سوم جان ویک ۲۹۹ نفر رو کشته و حالا باید ببینیم که توی قسمت جدید قراره چند نفر رو بکشه البته قطعاً کارو تموم نمیکنه چون جان ویک ۵ هم وجود داره و از همین الان چراغ سبز رو گرفته و دو سه سال دیگه قسمت پنجمش هم منتشر میشه…

جان ویک John Wick

بدلکاری به جای پرده سبز در John Wick: Chapter 4 2023

موقع دیدن فیلم هم به یه نکته توجه کنین، اینکه کارگردان این فیلم سال های طولانی خودش بدکار بوده مثلاً بدلکار کیانو ریوز بوده توی فیلم ماتریکس و توی بیش از ۲۰۰ فیلم که خیلی هاشون معروف ترین فیلم های تاریخ سینما هستن رو بدلکاری کرده!

برای همین حالا که خودش کارگردان شده بیشتر تصاویر اکشنی که میسازه از بدلکاری استفاده میکنه و خیلی کم از پرده سبز استفاده میشه، پس موقع دیدن فیلم John Wick: Chapter 4 2023 به بدلکاری ها دقت کنین اینجوری لذت دیدن فیلم براتون بیشتر هم میشه…

نکاتی که باید قبل از دیدن جان ویک 4 بدانید

مجله فیلم و سریال ایرانیان