ایرانیان دانلود
تحلیل سریال یاغی و ذاستان

تحليل سريال ياغی محمد کارت؛ 5 نکته مثبت

تحليل سريال ياغی ساخته ی محمد کارت؛ تلخ و جذاب

تحلیل سریال یاغی ساخته ی محمد کارت به نویسندگی پدرام پورامیری و حسین دوماری با بازی بازیگرانی چون علی شادمان، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، امیر جعفری و… چند هفته ای است که صبح های پنجشنبه از طریق شبکه ی نمایش خانگی فیلیمو پخش می‌شود؛ در این مطلب تحلیل سریال یاغی را از زبان احسان منصوری می خوانید.

شما می توانید هر هفته 5 شنبه ها ساعت 8 صبح از طریق سایت ایرانیان دانلود، دانلود سریال یاغی با آپدیت قسمت جدید را به با ترافیک نیم بها دریافت نمایید

تحلیل سریال یاغی و ذاستان

داستان سریال یاغی از کجا شروع می شود؟

در قسمت اول تا سوم یاغی با فضای کلی سریال که در بستر محله‌ای در جنوب شهر جریان دارد آشنا شدیم و متوجه شدیم که در ادامه قرار است شاهد جریانات زندگی نوجوانی کشتی گیر از همین محله به نام جاوید باشیم که به همراه خواهر ناتنی اش عاطی زندگی می کند.

جاوید شناسنامه ندارد و در طول یاغی به دنبال هویتش می باشد. شخصیت جاوید با بازی علی شادمان عاشق دختری به نام ابرا است و با او ارتباطی صمیمی دارد، اما ابرا و جاوید برای ادامه ی این رابطه، با مخالفت شدید خانواده ی ابرا رو به رو هستند!

مادر ابرا در تلاش است دخترش را به آلمان بفرستد و همین تلاش وی در پایان قسمت اول، منجر به خودکشی ابرا که البته ناموفق بود می شود؛ وجود یک داستان عشقی قوی در چنین مجموعه هایی، نمک کار است!

ببینید: دانلود مستند پشت صحنه سریال یاغی به نام شناسنامه

تحلیل سریال یاغی و ذاستان

در ادامه داستان سریال یاغی، شخصیت ابرا به اجبارِ خانواده به آلمان مهاجرت می کند و جاوید تنها راه رسیدن به آرزوهایش و ابرا را در تیم ملی کشتی می بیند.

اینگونه می شود که شخصیت اصلی داستان تصمیم می گیرد هرطور شده به تیم ملی کشتی راه پیدا کند و به ابرا در آلمان برسد.

او در این راه با فردی به نام بهمن با بازی پارسا پیروزفر آشنا می شود و این آشنایی داستان فیلم را دگرگون می سازد؛ بهمن به ظاهر قرار است پلی باشد برای رسیدن جاوید به تیم ملی و ابرا اما…

تحلیل و بررسی 3 قسمت اول سریال یاغی

در سه قسمت اول، بیشتر شاهد بُعد کلیشه‌ای داستان که عشق ابرا و جاوید هستیم اما همین بعد کلیشه ای که از جنس عشق است به محبوبیت هرچه بیشتر سریال خصوصا در میان نوجوانان کمک کرده و منجر به فروش بیشتر شده است.

در تحلیل سریال یاغی، بخش کلیشه ای در این چند قسمت فقط به عشق این دو منتهی نمی‌شود و مانند اکثر سریال های ایرانی شاهد موهای بلوند، بیلیارد بازی کردن، استفاده از زیورآلات خاص، گوش دادن به موسیقی خارجی، توسط قشر پولدار سریال یاغی هستیم.

خوب است که در کنار کلیشه ای بودن بعضی کلیات داستان، به چند نکته ی مثبت سریال اشاره کنیم.

تحلیل سریال یاغی و ذاستان

5 نکته مثبت سریال یاغی

  1. یکی از این نکات مثبت دیالوگ نویسی خوب است؛ تا این قسمت از سریال، علاوه بر اینکه شاهد روان بودن دیالوگ ها بودیم، شنونده ی دیالوگ هایی بودیم که در خاطر بیننده ی سریال می ماند. دیالوگ هایی که گاهی نکات اصلی سریال را دنبال و یادآوری می کند. برای مثال بارها و بارها شنونده ی جمله ی بی کَس و کار از جانب افراد مختلف داستان هستیم که جاوید را مخاطب قرار می دهد و هر از چندگاهی به مخاطب یادآوری می کند که نقش اصلی سریال به دنبال هویت و خانواده ی خود است.
  2. شخصیت های سریال تکیه کلام های مخصوص به خود را دارند که این تکیه کلام ها هم به خوبی در ذهن مخاطب نهادینه شده و در واقعیت بر سر زبان ها افتاده و گاهی در کوچه و خیابان و در اجتماعات مختلف شنونده ی این تکیه کلام ها از اطرافیان هستیم.
  3. نکته ی مثبت دیگر سریال، اشاره به مسائل اجتماعی از جمله فقر، مهاجرت، اختلاف طبقاتی و… می‌باشد. این اشارات باعث نزدیک شدن فضای سریال به وضعیت فعلی جامعه شده و سریال را باورپذیرتر کرده است.
  4. کارگردان با یک سری از سکانس های خاص، یاغی را با فیلم های بزرگ گره میزند؛ برای مثال در بخشی از سریال، عاطی (خواهر جاوید) را می بینیم که در زیر زمینی به دنبال نقطه ای مناسب برای دسترسی به اینترنت پر سرعت است. این پلان، یادآور سکانسی از فیلم کره ای انگل (parasite) می باشد که خانواده در سرویس بهداشتی به دنبال مکانی برای دستیابی به اینترنت پرسرعت هستند. این ارتباط ایجاد شده بین یاغی و انگل بی دلیل نیست و به نظر می رسد محمد کارت با گره زدن این دو سکانس با هم، خواهان نشان دادن وجه مشترک یاغی و انگل که همان فقر و اختلاف طبقاتی است می باشد.
  5. یکی دیگر از نکات خوب و قابل تحسین یاغی این است که هر قسمت در هیجان انگیزترین نقطه ی خود به پایان می رسد؛ دقیقا در جایی که مخاطب تا هفته ی آینده تشنه ی شروع قسمت جدید و گرفتن پاسخ هایش باشد.

همین نکات باعث شده بحث یاغی از پنجشنبه تا پنجشنبه ی دیگر در فضای مجازی و واقعیت داغ باشد و یاغی در طول هفته بر سر زبان ها باشد.
در مجموع این نکته های مثبت باعث شده، یاغی در این هفته ها در صدر جدول پرمخاطب ترین و پرفروش ترین سریال شبکه های نمایش خانگی باشد.

پس از مطالعه ی این مقاله بخوانید:

مجله ایرانیان دانلود